MANAGERIAL REFORM OF THE STATE

  • 12-1982-capa-a-sociedade-estatal-e-a-tecnoburocracia
  • 09-1993-capa-economic-reforms-in-new-democracies
  • 09-1993-capa-reformas-economicas-em-democracias-novas
  • 08-1984-capa-desenvolvimento-e-crise-no-brasil-1930-1983
  • 13-1988-capa-lucro-acumulacao-e-crise-2a-edicao
  • 02-2021-capa-a-construcao-politica-e-economica-do-brasil
  • 10-1999-capa-reforma-del-estado-para-la-ciudadania
  • 05-2010-capa-globalixacion-y-competencia
  • 16-2015-capa-a-teoria-economica-na-obra-de-bresser-pereira-3
  • 2006-capa-as-revolucoes-utopicas-dos-anos-60
  • 05-2009-capa-globalizacao-e-competicao
  • 01-2021-capa-new-developmentalism
  • 11-1992-capa-a-crise-do-estado
  • 05-2010-capa-globalization-and-competition
  • 06-2009-capa-construindo-o-estado-republicano
  • 04-2016-capa-macroeconomia-desenvolvimentista
  • 05-2009-capa-mondialisation-et-competition
  • 15-1968-capa-desenvolvimento-e-crise-no-brasil-1930-1967
  • 17-2004-capa-em-busca-do-novo
  • 2014-capa-developmental-macroeconomics-new-developmentalism
  • 10-1998-capa-reforma-do-estado-para-a-cidadania
  • 07-2004-capa-democracy-and-public-management-reform
  • 01-2021
  • 03-2018-capa-em-busca-de-desenvolvimento-perdido
Page 1 of 5

21.4.2018 - Os órgãos de controle melhoraram, mas excesso de controles inviabiliza a reforma gerencial.

2017. Este artigo relaciona três fatos históricos novos após a II Guerra Mundial: o surgimento do estado social ainda nos anos 1940, sua contestação por uma ideologia neoliberal rentista e financista que se torna dominante a partir dos anos 1980, e a formulação e adoção da reforma gerencial como uma forma de legitimar o estado social ante o ataque que estava sofrendo, tornando a provisão dos seus grandes serviços sociais universais mais eficientes. English version available. (Revista de Administração Pública)

Pai da Reforma Gerencial da Administração Pública de 1995, o professor Luiz Carlos Bresser-Pereira faz uma avaliação daquela experiência e um alerta: é preciso reaproximar os empresários e a burocracia do Estado. (Entrevista de Hélio Batista Barboza)

2014. if economics and economic policies are so complex that public managers and politicians would be unable to have a say on the matter, what democracy do we have?

2011. Em 2012, teremos um novo curso de Graduação em Administração Pública na FGV-EAESP. Desde 1970 a EAESP vem contribuindo com a preparação de gerações de profissionais sintonizados com as transformações do Estado e com os desafios contemporâneos da Gestão Pública.

2011. Yes, the state is able to reform itself. Actually, it is doing this permanently. (Desigualdade & Diversidade,Revista de Ciências Sociais da PUC-Rio)

2010. The public management reform was required by the rise of the social or welfare state, and proved instrumental in legitimizing it in so far as it makes social and scientific services provided by the state efficient. Portuguese version available. (Article: Revista de Administração de Empresas)

2008. The Public Bureaucracy in the Construction of Brazil (in Portuguese) To be published this book should be actualized with the 1995 Managerial Reform and its implementation. I should find a co-author to do that. (Book available in my website in PDF).

2004.The book opens with a trenchant examination of the historical stages that led to the modern state. In order to understand such stages, the author develops a theory of republican rights linked closely to other rights such as civil, political, and social rights. Bresser-Pereira goes on to formulate a normative model of public management reform, which incorporates the roles of the state, forms of ownership, types of public administration, and organization institutions. Available in Kindle format and hard cover

Page 1 of 5